Tips voor het doen van de IB aangifte als ondernemer
Tips voor het doen van de IB aangifte als ondernemer Eind april moet de IB Aangifte 2022 ingediend zijn. (Indien je geen uitstel hebt aangevraagd
Veel ondernemers kloppen bij mij aan omdat hun netto resultaat toch tegenvalt ten opzichte van het door hen gestelde omzetdoel. Óf omdat ze niet goed weten hoe ze hun bruto omzetdoel moeten bepalen op basis van hun gewenste inkomsten. Daarom neem ik je in 4 stappen mee in het doorrekenen van je omzetdoelen.
In loondienst weet je wat je netto overhoudt per maand. Als ondernemer is dat een heel ander verhaal, maar hoe fijn zou het zijn als je als ondernemer ook exact weet hoeveel je netto verdiend hebt.
Ik lees en hoor enorm veel over omzet. Veel omzet draaien als ondernemer is natuurlijk hartstikke leuk, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk ook om dat je onderaan de streep ook daadwerkelijk genoeg geld verdient. En als je meer kosten maakt dan wat je omzet, draai je aan het eind van het jaar toch gewoon verlies. Daarom is het belangrijk om te weten wat je aan bruto omzet nodig hebt om jouw netto inkomens- en winstdoel te kunnen behalen.
Ik leg je met 4 stappen uit hoe je dit omzetdoel kunt bepalen.
(Start met een blanco Excel sheet waarin je alles gaat uitrekenen )
Bepaal wat je maandelijks netto privé nodig hebt
Denk niet enkel aan “ik wil een ton omzetten”, maar breng zo concreet mogelijk in kaart hoeveel je netto minimaal aan jezelf wilt uitkeren. Daar beginnen we mee in deze stap.
Hoe doe je dit?
Start met het onder elkaar zetten van al je vaste lasten en bedragen die je in een jaar moet betalen. Plus daar bovenop nog geld voor vakanties, leuke dingen doen, shoppen, geld voor je kinderen / huisdier(en) of welke andere uitgaven je dan ook maar hebt in een jaar. Dit alles bij elkaar is wat je in totaal minimaal nodig hebt! (Tenzij je een andere leefstijl wilt gaan aanhouden natuurlijk…)
Daarnaast adviseer ik om ook nog de volgende zaken erbij op te tellen:
Bereken je zakelijke kosten
Net als je privé kosten, is het handig om AL je zakelijke kosten in kaart te brengen en onder elkaar te zetten. Neem hier bijvoorbeeld al je afschrijvingen van een bepaalde periode voor door zodat je zeker weet dat je niks vergeet. Vervelende klus, ik weet het, maar zo heb je goed overzicht, word je bewust van waar je geld naartoe gaat en vergeet je niks. Let hierbij er ook op dat sommige kosten maar 1 keer per kwartaal of jaar worden afgeschreven, dus vergeet deze niet.
Heb je dit voor heel 2022 gedaan? Bedenk dan wat je voor 2023 verwacht: worden deze kosten hoger of lager? Komen er zaken bij of gaat er wat af? Pas dit aan!
Totaal van je kosten
Als je klaar bent met stap 1 en 2, tel je beide totalen bij elkaar op en weet je wat je minimaal nodig hebt. Maar als ondernemer heb je natuurlijk ook te maken met de BTW-, IB- en ZVW belasting en eventuele andere aftrekposten en fiscaliteiten. Daarom is wat je netto nodig hebt, absoluut niet hetzelfde als je omzetdoel. Vaak is dit doel nog heel veel hoger.
Van bruto naar netto
Om van je netto doel naar je bruto omzetdoel te komen, is het goed om alles door te rekenen op basis van je verwachte omzet, kosten, faciliteiten en aftrekposten. Omdat dit voor elke ondernemer zal verschillen is hier helaas niet 1 formule voor. Daarom geef ik hier ook geen percentages voor om te gebruiken, omdat ik je dan hoogstwaarschijnlijk verkeerd adviseer.
Ik adviseer je om dit voor je eigen onderneming wel door te (laten) rekenen, want als je dit doet, weet je precies wat je waarvoor apart moet houden. Handig is om je te betalen BTW en IB/ZVW belasting apart te zetten op een speciale rekening. Zodat je dit bedrag gereserveerd hebt en je je niet rijker rekent dan je bent. Hiervoor kan je dan bijvoorbeeld ‘potjes’ (speciale spaarrekeningen) aanmaken op je zakelijke rekening. Met als resultaat dat je precies ziet welk deel van het saldo op je zakelijke rekening nou écht voor jou is en zo voorkom je verrassingen bij je aangiftes! Over het werken met potjes schreef ik een apart artikel.
Persoonlijk netto benodigd bedrag
+
Totaal Zakelijke kosten / reservering / etc.
+
% Reservering BTW
+
% Reservering IB + ZVW
Meld je dan aan voor de Ondernemers Inspiratie mail (maximaal 1 x per maand, wij houden niet van spam).
Leer verder …
Tips voor het doen van de IB aangifte als ondernemer Eind april moet de IB Aangifte 2022 ingediend zijn. (Indien je geen uitstel hebt aangevraagd
Hoe zorg je als ondernemer voor een goede maandelijkse analyse van je bedrijf? Stilstand geeft groei. Iets waar ik heilig in geloof. Maandelijks kies ik
7 tips hoe 2023 als ondernemer goed te starten 2023 is alweer een paar dagen van start. Hopelijk ben je het jaar goed begonnen! Uiteraard
Of bekijk het aanbod van De Ondernemersacademie