De Ondernemers Academie

Moet ik als ondernemer door de hoge inflatie mijn prijzen verhogen of niet?

De inflatie in Nederland blijft maar stijgen en stijgen. Veel van de uitgaven die je als particulier doet maar ook als ondernemer worden hoger. Want zo ongeveer alles is duurder geworden. Dit zorgt ervoor dat als je omzet hetzelfde blijft je wellicht minder winst overhoudt. Van veel van mijn klanten krijg ik sinds begin dit jaar de vraag: “Moet ik mijn prijzen verhogen en zo ja hoe?”. Een vraag waar veel ondernemers mee zitten, reden voor dit artikel. In dit artikel leg ik je uit wat inflatie is, wat de voor en nadelen zijn van het verhogen van je prijzen zijn en hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Maar eerst: wat is inflatie nou eigenlijk?

Heel simpel gezegd betekent inflatie dat je geld minder waard wordt. Met elk % punt dat de inflatie stijgt wordt je geld minder waard. Stel je had gisteren €100,- op je rekening staan. Met een hoge inflatie is deze vandaag minder waard en kan je met diezelfde €100,- minder kopen dan gisteren.

In Nederland meet het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) de inflatie in Nederland. Over september was de inflatie14,5%, (cijfer CBS). Dit percentage is écht enorm hoog. De ECB (Europese Centrale Bank) heeft namelijk als doel om ervoor te zorgen dat de inflatie niet boven de 2% komt. Dit willen ze niet omdat dan de kans dat je geld minder waard wordt groot is.

Dit is ook heel goed te zien in onderstaand overzicht van het CBS. Hierin zie je het prijsverloop van een pakket goederen en diensten dat een gemiddeld huishouden aanschaft. De inflatie wordt berekend door deze te vergelijken met dezelfde maand een jaar eerder. Zoals je ziet is er een stijging vanaf eind vorig jaar die flink sky high omhoog gaat.  

Waarom zou je je prijzen verhogen door de inflatie?

De kans is enorm groot dat door de inflatie de kosten die jij als ondernemer maakt stijgen. Als je je prijzen niet verhoogd komt het er op neer dat je totale kosten stijgen maar je totale omzet niet bij gelijke verkoop. Hierdoor wordt je winst lager en verdien jij dus minder. Om die reden is het belangrijk om stil te staan bij de vraag ‘Wil ik mijn prijzen verhogen?’. Ik adviseer ondernemers altijd om hiervoor onderstaande vragen aan jezelf te stellen. Want het klakkeloos verhogen van je prijzen is geen garantie voor het gelijk blijven (of hoger worden) van je winst.

Wil jij onze nieuwste artikelen maandelijks in 1 mail ontvangen?

Vragen die je jezelf als ondernemer kan stellen om te bepalen of je je prijzen wilt verhogen:

  • Zijn mijn kosten & lasten significant gestegen? En zo ja met hoeveel? En hoeveel procent zijn mijn producten of diensten per stuk gestegen? (Tip: zet hiervoor bijvoorbeeld al je kosten en lasten onder elkaar en vergelijk dit met je kosten van een half jaar of een jaar geleden)
  • Is het antwoord ja denk er dan over na OF je dit wilt doorrekenen en of dit nodig is.  Duik hiervoor in de wereld van je klanten: wat doen hogere prijzen met de portemonnee van mijn klanten? 
  • Bedenk ook goed hogere prijzen passen bij de missie van je bedrijf.
  • Zoom ook in op je afspraken agenda of verkoopcijfers: Hoe vol zit je en wat gebeurt hiermee denk je als je je prijzen verhoogd? Heb je nog niet veel klanten en weet je dat klanten afhaken op je prijzen? Dan kan dit een reden zijn om het niet te doen. Dan zou ik meer focus leggen op je communicatie (uit je de waarde van je product genoeg) en marketing! 
  • Zit je al enorm vol en weet je dat men ook komt als het iets duurder wordt, dan wel dat je enkele klanten kan missen indien ze niet meer komen dan kan dit meewegen in de keuze om wel te verhogen.
  • Biedt je verschillende diensten of producten aan? Dan kan je er ook voor kiezen om prijsverhogingen uit te werken voor elk uniek onderdeel. Zo kan je op sommige zaken geen of nauwelijks verhoging doorvoeren en op andere weer meer. Kijk hierbij ook naar je marge per product.

Kortom neem zeker even de tijd om goed stil te staan bij deze vraag en de keuze. Tip: als je je prijzen verhoogt denk dan ook goed na over wanneer en hoe je dit communiceert!

Hoe communiceer ik mijn hogere prijzen aan mijn klanten?

Als je besloten hebt om je prijzen te gaan verhogen dan is de manier waarop je dit doet een hele belangrijke. Valt dit bericht niet goed dan is de kans groter dat je klant liever geen klant meer bij je is. Neem daarom de tijd om deze prijsverhoging goed te communiceren. 

Een aantal tips hiervoor:

  • Jouw consument vindt het belangrijk om een goede prijs te betalen voor jouw product of dienst. Gaat het om een product met een eenmalige aankoop dan is het vaak makkelijker te ‘verkopen’ omdat klanten niet steeds bij jou kopen. Komen klanten herhaaldelijk bij jou terug dan is het heel belangrijk om goed aan je klanten toe te lichten wáárom je je prijzen verhoogt – of – hebt verhoogd. Zijn jouw kosten met 10% gestegen? Leg dit dan ook uit aan je klant, dan heeft hij of zij er meer begrip voor.
  • Heb je vaste klanten die bewust gaan merken dat je prijzen omhoog gaan? Wees er dan bewust van dat dit altijd kan leiden tot een nieuwe heroverweging om wel of niet klant bij jou te blijven! 
  • Heb je een product wat je klant ook een paar deuren verderop kan kopen? Dan is kijken naar wat anderen doen, de waarde die je toevoegt én hoe je het communiceert nog belangrijker.
  • Ga je je prijzen aanpassen? Geef dit dan op tijd aan. (En hou rekening met wat hierover in je overeenkomst & voorwaarden staat. Niet elk bedrijf kan zomaar per morgen alle prijzen verhogen.) Benoem ook goed dat je het heel vervelend vindt dat je dit doet. Indien je niet alle kosten 1 op 1 doorrekent maar minder benoem dit dan ook zeker. Dit is een hele mooie geste naar je klant toe!
  • Is de prijsverhoging die je idealiter wilt doorvoeren aan de hoge kant? Dan is het verhogen in stappen ook een optie. Bijvoorbeeld een stap volgende maand en een verhoging over een paar maanden. Dat geeft je ook de ruimte om over een paar maanden opnieuw de berekening te doen; we weten allemaal niet hoe hoog de inflatie dan is.
  • Wat altijd heel attent is om te doen en zo ook je klanten tegemoet te komen. Is om je klanten wel nog de mogelijkheid te bieden om tot een bepaalde datum, hoeveelheid uren of max bedrag te kopen tegen je huidige prijzen. Zo bied je ze wel nog een tussenoplossing.

Hopelijk heeft dit artikel je input gegeven om na te denken over je prijzen!

Wil je nóg meer informatie over hoe je jouw verdienmodel financieel stabieler maakt, hoe je goede prijzen berekent en hoe je jouw aanbod het beste verkoopt? Of wil je weten hóe je die prijsverhoging precies berekent? 

Wil jij voortaan onze nieuwste artikelen & e-books voor ondernemers automatisch ontvangen? 

Meld je dan aan voor de Ondernemers Inspiratie mail (maximaal 1 x per maand, wij houden niet van spam).

Leer verder …

Of bekijk het aanbod van De Ondernemersacademie

E-book maandanalyse

In dit e-book leer ik je hoe je door het maandelijks doen van een goede analyse altijd in control bent over je bedrijf en wat je moet doen voor nog betere resultaten! In de CEO ochtend reflecteer je op de afgelopen maand en maak je plannen voor de aankomende maand.

Workshop Ondernemen & Geld

Wil jij voor 2023: 

Een goed financieel jaarplan opstellen? Weten welke omzetdoelen passen bij jouw inkomenswens? 

En vanuit dit omzetdoel de juiste prijzen bepalen, pakketten en uurtarieven bepalen?

Artikel omzetdoelen

Inmiddels zitten we alweer in Q4 van 2022 en komt 2023 in zicht. De hoogste tijd om aan de slag te gaan met het bepalen van je doelstellingen voor 2023.

Daarom neem ik je in 4 stappen mee in het doorrekenen van je omzetdoelen.