De Ondernemers Academie

Waarom stilstand juist tot vooruitgang leidt voor jou als ondernemer!

De huidige rare corona tijden heb ik gebruikt om vanuit ‘stilstand’ beslissingen te gaan nemen over mijn strategie voor de toekomst.

Blog

Want de tijd nemen om met een helicopterview blik te kijken naar je bedrijf is áltijd belangrijk, maar iets waar je in de hectiek van de dag vaak niet aan toekomt. In de afgelopen periode nam ik de tijd om terug te blikken, stil te staan bij mijn wensen & doelen en vanuit daar mijn strategie voor de komende periode te bepalen. In dit artikel vertel ik je meer over wat ik daarvoor gedaan heb.

Helicopterview

Voordat ik mijn eigen onderneming startte, ben ik ruim 10 jaar als regio / salesmanager werkzaam geweest in de corporate wereld. In die jaren nam ik minimaal 1 dag per kwartaal de tijd voor een helicopterview dag. Een dag waarin ik reflecteerde, doelen voor de komende periode stelde (voor mij als regiomanager en voor de vestigingen waarvoor ik verantwoordelijk was) en de strategie uitdacht om die doelen ook echt te behalen. 

 

Inmiddels ben ik alweer bijna 3 jaar ondernemer. En eigenlijk loopt mijn bedrijf vanaf de start als een trein en ben ik heel erg druk geweest voor en met klanten. Inmiddels zelfs met meerdere teammembers. Gedurende die periode heb ik natuurlijk de tijd gemaakt voor reflecteren én doelen stellen. Maar het écht heel uitgebreid terugblikken en mijn strategie refreshen… Dat was iets wat al maanden op mijn to do lijst stond.

 

Door corona staat de wereld op zijn kop. En ook in mijn bedrijf merk ik dat ik het wat rustiger heb dan ervoor. En zo besef ik ook dat ik het ervoor qua operationele zaken eigenlijk misschien zelfs wel iets té druk had. Om mij heen zag ik in de eerste weken na de Corona-maatregelen 2 reacties veel voorkomen: de personen die in angst en stilstand terecht kwamen. En de ondernemers die nieuwe initiatieven uitrolden, een nieuw aanbod bedachten (denk aan het aanbod verplaatsen naar online). Waarvan vele geweldig mooi bedachte initiatieven waren, sommige gewoonweg al in de planning zaten en sommige kwamen voort uit financiele behoefte. 

 

Ik koos er juist voor om nou eens echt tijd te maken voor die uitgebreide helicopterview. En zo ‘boekte’ ik bij mijzelf een strategie traject. Veel van mijn klanten komen bij mij om te reflecteren op de afgelopen periode, de doelen & wensen te hernieuwen en vanuit daar de doelen voor de komende periode te bepalen en op basis daarvan een strategie uit te denken. Iets wat ik voor mijzelf heel uitgebreid gedaan heb vóór ik ondernemer werd en nu na 3 jaar eigenlijk wel weer een must was om weer te doen. 

 

Blog

Wat heb ik gedaan?

(In het heel kort & krachtig: dit is dus zeker niet alles wat erbij komt kijken.)

  • Als eerste ben ik uitgebreid gaan terugblikken op de periode vanaf 1 januari 2019 tot en met maart 2020. Ik ben gaan kijken naar wat ik allemaal gedaan heb, op zakelijk en persoonlijk vlak. Zo keek ik o.a. naar mijn aanbod in die periode, de afspraken die ik had, de cijfers van mijn bedrijf en de zaken waar ik nou écht blij van werd en waar ook echt niet van. Dit deed ik niet alleen op zakelijk vlak maar ook privé.
  • Daarna heb ik mijn leven geranked op basis van hoe het er NU voor staat. Denk hierbij aan wat ik vind van mijn bedrijf, mijn persoonlijke groei, mijn gezondheid, mijn financiële situatie, mijn relaties, mijn vrienden, mijn leefomgeving, dus echt hoe ik alles NU beoordeel. (Dit deed ik voor een deel o.b.v. de Wheel of Life methode, een methode die o.a. bij NLP vaak gebruikt wordt.)
  • Vanuit daar heb ik al mijn wensen en doelen uitgeschreven. Van hele kleine wensen tot hele grote. 
  • Na dit proces ben ik vanuit deze (ruim 60) doelen aan de slag gegaan met het uitwerken van de strategie voor mijn bedrijf. 

En nu heb ik heel helder (uitgeschreven op flipovers) exact uitgetekend hoe May I Advise 2.0 eruit ziet. Een duidelijke strategie met mooie langere grote strategische doelen en vanuit daar duidelijke korte termijn subdoelen.

Over het algemeen zullen dit geen gigantische veranderingen zijn die mijn klanten merken. Want met heel erg veel waar May I Advise voor staat ben ik enorm blij en enorm trots op. Maar er komen nog heel veel mooie dingen bij, en bepaalde zaken waarin de teammembers echt beter in zijn dan ikzelf, zullen zij uitvoeren. 

Deze uren volledig besteedt aan mijzelf en mijn bedrijf waren heerlijk! Enorm verhelderend en ze geven super veel positieve energie. En daarbij weet ik zeker dat ze op de langere termijn nog heel veel meer gaan opleveren! 

Kan jouw bedrijf ook zo een strategie boost gebruiken ? Lees er hier meer over! 

Leer verder …

Wil jij op de hoogte worden gehouden van nieuwe blogs?
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.